Federal Ticaret Komisyonu (FTC), internet telefonu servis sağlayıcısı Vonage’ın tüketicilerden gereksiz ücretler aldığını ve hizmetlerini iptal etmelerini zorlaştırmak için “karanlık modeller” kullandığını belirttikten sonra, şirket toplamda yaklaşık 100 milyon dolar tutarında geri ödeme yapacak. New Jersey merkezli ve Ericsson’a ait olan Vonage, yaklaşık 390,000 müşteriyi etkileyen bu kararı Pazartesi günü açıkladı.
Geri ödemelerin çoğu kağıt çekle gönderilecekken, posta adresleri FTC’de kayıtlı olmayan tüketiciler ise geri ödemeyi PayPal aracılığıyla alacak. FTC’nin 2022’de aldığı bir şikayete göre, Vonage, ücretsiz deneme ile başlayan ancak sonrasında müşterilerinin rızaları olmadan düzenli olarak ücretlendirdiği planlara kaydetti.
Abonelik İptali ve Hurda Ücretler
Vonage, müşterilerin aboneliklerini iptal etmelerini “belirgin şekilde daha zor” hale getirerek, canlı bir temsilciyle telefonda konuşarak planlarını iptal etmeye zorlamış. Ayrıca, aboneliklerini iptal etmeye çalışan müşterilere sözde önemsiz ücretler ekleyip bu ücretleri “sonlandırma ücreti” olarak etiketlemiş ve bazı müşterilerden aboneliklerini sonlandırdıktan sonra bile ücret almaya devam etmiş.
FTC, gereksiz ücretleri yasaklayacak ve yanlış ücret uygulayan işletmelerin tüketicilere geri ödeme yapmasını zorunlu kılacak bir kural önerdi. Kuralı ihlal eden şirketler, ihlal başına 50,000 dolar cezayla karşılaşacak. Kaliforniya Valisi Gavin Newsom, bu ayın başlarında, 1 Temmuz 2024’ten itibaren eyalette hurda ücretlerini yasaklayan bir yasayı yürürlüğe koydu.
Hurda Ücretlerin Amerikalıları Etkisi
Tüketici Mali Koruma Bürosu, Amerikalıların otel odası rezervasyonundan etkinlik bileti satın almaya, daire kiralamadan banka hesabı bilgilerine erişime kadar her şey için yılda en az 29 milyar dolar ücret ödediğini belirtti. Bu durum, Vonage’ın müşterilerine geri ödeme yapmasını ve Kaliforniya’nın hurda ücretleri yasaklama kararını, tüketiciler için umut verici bir adım olarak gösteriyor.