Türkiye’de akaryakıt fiyatları, Temmuz ayında getirilen yeni bir düzenlemeyle altı ayda bir enflasyon oranında güncellenmeye başladı. Bu uygulama kapsamında, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın açıklamasına göre, son altı ayda TÜİK tarafından hesaplanan %25.61’lik enflasyon oranı dikkate alınarak ÖTV tutarları yeniden belirlendi.
Bu yeni düzenlemenin etkisiyle, kurşunsuz 95 oktan benzinin ÖTV tutarı 7,52 liradan 9,45 liraya, motorinde 7,05 olan ÖTV tutarı 8,86 liraya, LPG’de ise 5,77 lira olan tutar 7,25 liraya yükseltildi. ÖTV artışının ardından, benzin fiyatlarında 2,31 lira, motorinde 2,17 lira ve LPG’de ise 1 lira gibi dikkat çekici artışlar meydana geldi. Bu artışlar sonucunda Ankara’da benzinin litre fiyatı 37,47 lira, motorinin litre fiyatı ise 39,65 lira oldu. İstanbul’da benzin 36,79 lira, motorin 39,36 lira, İzmir’de ise benzin 37,65 lira, motorin 40,27 lira seviyelerine ulaştı.
Bu fiyat artışları, özellikle şehir içi ve şehirlerarası ulaşımda büyük bir maliyet artışına neden oldu. Örneğin, İstanbul’da 50 litrelik bir benzin deposu 1.839 liraya, Ankara’da 1.873 liraya ve İzmir’de 1.882 liraya dolacak şekilde maliyetlere yansıdı. Bu durum, hem bireysel tüketicilerin hem de ticari araç işletmecilerinin bütçelerinde önemli bir yük oluşturmakta.
Bu gelişmeler ışığında, akaryakıt fiyatlarındaki bu yükselişin ekonomik etkileri, tüketicilerin alım gücü üzerindeki etkisi ve gelecekteki fiyat trendleri hakkında daha fazla araştırma ve analize ihtiyaç duyulmaktadır. Tüketiciler ve işletmeler, bu artan maliyetlerle nasıl başa çıkacak ve bu durum Türkiye ekonomisinin genel yapısını nasıl etkileyecek? Bu soruların yanıtları, gelecekteki ekonomik politikaların şekillenmesinde kritik bir rol oynayacak.